Geplaatst op

De huren van woningcorporaties gaan op 1 juli omhoog. Het kabinet is op dinsdag 3 juni gevallen. Ook heeft minister van Volkshuisvesting, Mona Keijzer, besloten om haar wetsvoorstel voor huurbevriezing niet in te dienen. Daarom gaat de huurbevriezing definitief niet door.
Dit betekent dat u vanaf 1 juli 2025 de nieuwe huurprijs betaalt. De aangepaste huurprijs hebben wij u voor 1 mei al laten weten in een brief. Uw huurspecificatie en de brief over de huurverhoging staan ook in Mijn Bo-Ex.

U ontvangt hier binnenkort ook nog een extra brief over. Deze brief komt ook in uw Mijn Bo-Ex- account te staan.

Waarom huurverhoging?
Er is de afgelopen weken veel onduidelijkheid geweest. We snappen dat dit voor huurders vervelend is. Het is niet zo dat wij het onze huurders niet gunnen. Hieronder leggen we uit waarom de huurverhoging nodig is.

De huur die wij ontvangen is onze enige inkomstenbron. Dit gebruiken we om onze woningen te onderhouden, verduurzamen, maar ook om nieuwe woningen te bouwen en te werken aan leefbaarheid. Om al deze dingen te kunnen doen, spraken we al eerder met de regering af dat de huur iets omhoog mag. Zonder huurverhoging kunnen woningcorporaties hun taken op onderhoud, de renovaties en de wachtlijsten voor nieuwe woningen niet goed genoeg aan.


Woningcorporaties houden huren betaalbaar
Bo-Ex vraagt niet de hoogste huur. We letten er op dat de huur betaalbaar blijft. De afgelopen jaren stegen de huren wel. Maar de inkomens en uitkeringen stegen meer. Daardoor zijn de meeste huurders nu iedere maand een kleiner deel van hun inkomen kwijt aan de huur. Toch zijn er mensen die moeite hebben om rond te komen en hun huur te betalen. Bijvoorbeeld omdat hun inkomen te laag is.


Taak van de overheid
De overheid moet zorgen dat iedereen genoeg inkomen heeft om van te leven. Daarom zijn er bijvoorbeeld de huurtoeslag en de zorgtoeslag. Bo-Ex vindt dat de regering mensen met een laag inkomen beter moet helpen. Dat kan bijvoorbeeld door de huurtoeslag te verhogen, door een hoger minimum loon of door lagere belastingen voor lagere inkomens.


Heeft u zorgen over het betalen van de huur?
Neem dan gerust contact met ons op. We kijken graag samen naar een oplossing. Onze klantenservice is bereikbaar op 030 282 78 88. We zijn geopend van maandag tot en met donderdag van 8.30 tot 16.00 uur en op vrijdag van 8.30 tot 12.00 uur.


Bezwaar maken vóór 1 juli
Wilt u bezwaar maken tegen de huurverhoging? Dan moet uw bezwaar vóór 1 juli 2025 bij ons binnen zijn. Hier leest u meer over hoe u bezwaar kunt maken tegen de huurverhoging.

Meer informatie over de huurverhoging vindt u ook hier op onze website.

Deel dit nieuws

Overig nieuws

Digitale nieuwsbrief Bo-Ex juni 2025

Met in deze nieuwsbrief onder andere informatie over de huurverhoging per 1 juli en een bericht over wat u kunt doen tegen hitte binnen en buiten uw woning. Verder krijgt u binnenkort de afrekening van de servicekosten en daarbij kunt u een aanpassing op het voorschot krijgen. En: als uw leven verandert, is het slim om uw financiën goed te regelen. U Centraal geeft daarom gratis workshops. Dit en nog veel meer, leest u allemaal in deze nieuwe editie van de Bo-Ex Nieuwsbrief.

Geslaagde schoonmaakactie in Sterrenwijk

Op donderdag 12 juni vond er een geweldige schoonmaakactie plaats in Sterrenwijk – en wat was het een succes! Met behulp van maar liefst 15 enthousiaste vrijwilligers van Stichting Present werd er door de hele wijk opgeruimd, gesjouwd en weggegooid.